Minipivovary rostou jako houby po dešti
Podle Českého statistického úřadu vypije průměrný Čech za rok v průměru 284 půllitrů.
Jde o národní mok, který má dlouhou tradici, která se stále rozvíjí. Zapomeňte na chvíli na tradiční průmyslové pivovary s dlouhou historií, v módě jsou minipivovary – a jejich počet roste opravdu raketovým tempem.
Co je to minipivovar?
Pivo zvládne uvařit každý, a dokonce si můžete za nevelkou investici pořídit vlastní zařízení na jeho výrobu. Když si však uvaříte pivo, ještě to neznamená, že jste minipivovar – jde o označení malého pivovaru, který produkuje maximálně 10 tisíc hektolitrů piva.
Minipivovary se velmi rozrůstají – zatímco v roce 2013 jich bylo v České republice 192, v roce 2019 to už bylo 480. Jejich produkce se samozřejmě nedá srovnávat s velkými pivovary. Z celkového objemu piva, které se za rok v tuzemsku uvaří, spadá na minipivovary jen 2,5 %, tedy cca 400 tisíc hektolitrů.
Proč je o minipivovary zájem?
Minipivovary stále častěji vznikají v malých městech a na vesnicích, a odtud pramení i rostoucí obliba – lidé jsou hrdí na to, že jejich obec produkuje vlastní značku piva. V některých obcích se obnovuje tato tradice, která na daném místě v minulosti zanikla, jinde se jedná o první průkopníky v tomto oboru.
Objevujte značky piva
Řadu malých pivovarů zničila koronavirová krize, ale lidé se je snaží aktivně podporovat. Pokud vás zajímá, jaké minipivovary se ve vašem okolí nachází, můžete si je dohledat internetu nebo zvolit příjemnější způsob a vyrazit na lokální pivní slavnosti. Jde o událost, kterou minipivovary využívají k tomu, aby širokou veřejnost seznámily se svou produkcí. Velké podpory se jim dostává také od hypermarketů, které rozšiřují své nabídky o lokální značky piva. Nabídku takových najdete například v obchodech Globus, Tesco nebo Albert.
Minipivovary se nebudují jen kvůli zisku, ale především kvůli tradici, nadšení a lásce k pivu.